Nilla på Reggio Emilia-kurs

I november var jeg så heldig å få mulighet til å delta på et kurs arrangert av Barnehageforum. ”Hur kan Reggio Emilia inspirera vår lokala verklighet? Om nettverk og pedagogisk dokumentasjon i pedagogisk utviklingsarbeid?”. Foredragsholdere var Gunilla Dahlberg fra Sverige og Tiziana Filippini fra Italia.

Fra Kvalitet til meningskapning.

Fra kvalitet til meningsskapning.

Dette var en utrolig inspirerende kursdag!
Fra før av har jeg lest noen bøker om Reggio Emilia-pedagogikken og en av de er ”Fra kvalitet til meningsskapning” (Gunilla Dahlberg) og en annen ”Lyttende pedagogikk” (Ann Åberg). To bøker som inspirerer til mer kunnskap om Reggio Emilia-pedagogikken.
Et utdrag fra tekst om Reggio Emilia-pedagogikken; (Reggio Emilia institutet i Stockholm)
Den pedagogiska filosofin står också för:
– ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. Loris Malaguzzi har sagt: «Jag tror att de ord som bäst sammanfattar vår verksamhet är utforskande och delaktighet.»
– – bejakandet av subjektivitet, olikhet, solidaritet, samarbete och en tro på att man genom att bekräfta barnens individualitet och rättigheter på sikt kan förändra världen i en allt mer demokratisk riktning.
– – en pedagogik som ständigt förnyas och utvecklas, med barnens behov som utgångspunkt och i takt med det moderna samhällets snabba förändring. Därför står inte Reggio Emilia för ett pedagogiskt program som man kan «ta över» eller kopiera. Man kan däremot inspireras av grundtankarna och filosofin för att utveckla dem i sitt eget sammanhang, utifrån sina egna förutsättningar. Den pedagogiska filosofin fungerar också som inspiration i sammanhang utanför förskolan och skolan. I Sverige har t ex representanter från både näringslivet, socialvården och olika vetenskapliga områden visat sitt intresse.
Noen ord og tanker som sitter igjen hos meg fra denne dagen kan sammenfattes i følgende:
– gir vi barn mulighet til lange tanker, som kreves i dag for å forstå den kompleksitivitet som vi alle lever innom, eller stopper vi ved korte tanker?
– voksne og barn er medkonstruktører. Barna frembringer noe helt nytt, noe vi aldri har sett eller hørt før. Noe som gir oss nye dimensjoner (se Vulkan og bulkan)
– læringsprosessen er noe som krever repetisjon, dog ikke samme øvelse hele tiden, men variasjon.
– dokumentasjon, fungerer som et ”minne” så barna gis mulighet til å huske hva de gjort å tenkt.
Kort sagt, dette var et kurs som gav mersmak og flere spørsmål!

Nilla

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kunst, kultur og kreativitet., Kurs og faglitteratur. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Nilla på Reggio Emilia-kurs

  1. Sigridur Sita Petursdottir sier:

    Hei,
    Hørte om dere igjenom en islands førskolelærer, veldig imponert over deres arbeide.
    Anbelfaller boken The Ethics in Loris Malaguzzi´s Philosophy (Alfredo Hoyuelos) her er link til salgsside http://www.facebook.com/reggiobooks?ref=ts&fref=ts

    Hilsen Sigridur Sita
    islandsk førskolelærer og pedagogista

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s