Om å tro

Vi sitter på benken , og ser på alle nissene som løper i absolutt alle retninger!

– Du ? sier hun plutselig, – Petter er teit….kjempeteit faktisk!, ……

–  Ja, altså, han sier at nisser ikke finnes på ordentlig, at det bare er voksne med andres klær!

Redd nisse.

– Hva tror du da ? spør jeg

– Vet ikke, men jeg har jo sett nissen da, på ordentlig, i skogen! Han var en innmari redd nisse, som bare ble borte av seg selv! – Det er rart, egentlig. Hun ler litt mot meg, men stirrer likevel intenst mot vinduet.

–  Tror du han kommer eller ?

–  Ja, sier jeg, jeg tror vi får besøk, så greie og gode som dere er!

Hun blir ekstra stille en liten stund, stryker den lyse lange luggen vekk fra pannen, og kremter.

Nissen i Haugboskogen.

– Jeg er ikke bare grei da, for jeg kan bli inmari, innmari sinna på broren min, og en gang dunka jeg han i hodet sånn. Hun knytter den lille lubne hånda, slår ut i lufta.

– Uffda. Ja, da var du nok ordentlig sinna, ja, sier jeg.

I det samme reiser hun seg opp, nærmest på tærne.

– Men du! To himmelblå øyne skinner om kapp med selveste julestjerna, – det vet jo ikke nissen!

God jul

Anne Karine

Dette innlegget ble publisert i Barnesamtaler, Etikk, religion og filosofi, Hørt fra barnemunn, Kommunikasjon, språk og tekst., Tradisjoner. Bokmerk permalenken.

3 svar til Om å tro

  1. Marianne sier:

    Fornøyelig:-))

  2. Katinka Hughes sier:

    Flott, liten fortelling om barnas tro på Nissen. Nydelig skrevet og minner meg om min egen tro på nissen, som barn. Nå er du i gang igjen med skrivingen, Anne Karine. Kjempe bra… Gleder meg til å lese mer. 🙂

Legg igjen en kommentar

