Kommunikasjon, språk og tekst

Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Kommunikasjon foregår i et vekselspill mellom å motta og tolke et budskap, og å selv være avsender av et budskap. Både den nonverbale og den verbale kommunikasjonen er viktig for å utvikle et godt muntlig språk. Å få varierte og rike erfaringer er avgjørende for å forstå begreper. Å samtale om opplevelser, tanker og følelser er nødvendig for utvikling av et rikt språk. Tekst omfatter både skriftlige og muntlige fortellinger, poesi, dikt, rim, regler og sanger. Viktige sider ved kulturoverføringen er knyttet til kommunikasjon, språk og tekst (Rammeplan).

Vandrebok.

Bøker på tur.

I de tre første månedene i år har vi på Lillestua hatt hovedfokus på dette fagområdet. Gjennom daglige samlingsstuder på Lillestua eller mest av alt ute i skog og mark, samtaler vi og filiosferer over livet. Litteratur er en viktig del av vår hverdag. Eventyr, dikt, små og lange historier fyller dagen. Vi har diktgren, bokhjørne, bokkafe, internettkafe, vandrebøker, utebok og bokhyller fulle av bøker. Vi griper ordet, og beholder det gjerne, men lærer oss også å lytte til andre.       Anniken

Diktgren.

Bokkafe.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Kommunikasjon, språk og tekst.. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s