Gud er på tusenlappen

I min iver etter å lære barn om Edvard Munch benytter jeg enhver anledning til å gi de et lite drypp av denne fantastiske kunstneren.

Edvard Munch på veggen ute.

Her forrige dagen hadde vi vår første førskoletrening. Matte var temaet og vi skulle blant annet bli kjent med vår mattepakke. Oppi pakken var det også noen penger, og selvsagt en norsk tusenlapp. Mitt blikk falt ned på Edvard Munch, og jeg spør med stor iver, «kan dere se hvem som er på tusenlappen?» Vi har jo jobbet med Munch i alle år, så de kjenner han jo godt, tenkte jeg.  Barna ser på seddelen og mannen, og tenker seg nøye om. Så kommer det ivrig fra en av gutta. «Gud». Jeg svarer at det ikke er helt riktig, men nesten, fordi for meg er han det. «Hva med Jesus sier en annen gutt», og jeg kjenner at vi nærmer oss. Det er bare det at i Norge er Munch bare Munch, det er ute i den store verden at han er kongen.

Anniken

Dette innlegget ble publisert i Antall, rom og form, Eldstegruppa, Etikk, religion og filosofi, Hørt fra barnemunn, Kommunikasjon, språk og tekst., Kunst, kultur og kreativitet., Munch. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

