Mat og matlagning

En dag vi var på tur til Leikarvollen, så snakket jeg med to (tre) barn om maten vi lager på Lillestua. Jeg ville gjerne høre hva de synes om å være kokk.

Mye god mat.

Dere, på Lillestua er jo vi ganske gode på å lage mat sammen. Hva synes dere om å være kokk?

 Jeg synes vi er veldig flinke. Og så synes jeg, jeg er flink og det er morsomt med å lage mat, svarer gutt på 4 år. Fortsetter med å si: – Det er veldig morsomt å lage rundstykker.

Jeg synes det er morsomt å skjære forskjellige grønnsaker, sier jente på 5 år. Hun tenker seg litt om og sier: – Jeg liker alt sammen.

Sunn mat.

Jeg liker å lage mat med vann, sier en annen gutt på 4 år.

Men dere, hva gjør egentlig en kokk?

 Lager middag, svarer gutt 4 år.

 Lager bilde etter at han har laget maten, sier den andre gutten.

De sitter stille og ser seg rundt, da den ene gutten plutselig sier:

 Jeg synes det er så veldig morsomt å male og lage en bro og sånt.

En av kokkene våre.

For og komme litt tilbake til matlagningen spør jeg igjen om det er noe mer de kan si at en kokk gjør.

 Ja, de må vaske hendene før de lager maten fordi ellers kommer det bakterier i maten og det er veldig ekkelt å spise, sier gutt 4 år. De andre to nikker.

– Ja, det er veldig viktig. Men hva gjør kokkene etter at maten er ferdig da?

 Serverer, svarer gutt 4 år.

Ok, og hvordan gjør de det når de serverer?

 Gir man sånn med hendene, sier den andre gutten, og viser med sine hender.

– Helt til slutt dere (nå er de litt lei mine spørsmål): er det noe som er vanskelig med å lage mat?

Pannekake.

 Ja, pannekaker. De er veldig vanskelige å snu, men det klarer voksne, avslutter gutt 4 år.

Så takker jeg for praten og de løper for og leke med de andre.

På vei tilbake til Lillestua, går jeg sammen med en annen gutt som forteller om når han begynte på Lillestua i høst.

 Jeg synes det var så skummelt og begynne på Lillestua, for jeg kjente ingen og alle vennene mine gikk på Peisestua.

Jeg svarer at jeg skjønner det og sier at vi er veldig glad for at han har begynt på Lillestua.

 Men dere lager jo så sinnsykt god mat på Lillestua.

-Ja, men du er jo også med på lage den gode maten.

– Ja, men det er jo dere voksne som bestemmer over maten, hva vi skal spise også. Og du, jeg liker all mat dere bestemmer. Den er kjempegod!

Det ble en veldig god avslutting på tema mat og matlagning, synes jeg.

Nilla

Dette innlegget ble publisert i Barnesamtaler, Etikk, religion og filosofi, Hørt fra barnemunn, Kommunikasjon, språk og tekst., Kropp, bevegelse og helse, Mat, Nærmiljø og samfunn, Turer. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

