«Skrik» av Edvard Munch

Skrik på Portør.

Endelig er det lov til å skrike på Lillestua, bare ute selvsagt. Vi har gjort det før, men for noen barn er «Skrik» et nytt maleri.

«Skrik» er ett av Edvard Munchs mest berømte bilder, og en av Norges sentrale kunstskatter. Teknikken er fettstift på papp, og bildet er datert til 1893. Bildet finnes i fire originalversjoner, hvorav to tilhører Munchmuseet, ett Nasjonalgalleriet, og det siste er i privat eie hos Petter Olsen.

Vi skriker

 Munch laget bildet etter en angstfylt naturopplevelse da han gikk fra Ekeberg i Oslo, og han skriver i sin dagbok datert Nice 22. januar 1892:

«Jeg gik bortover veien med to venner – solen gik ned – Jeg følte som et pust av vemod – Himmelen ble plutselig blodig rød – Jeg stanset, lænede meg til gjerdet mat til døden – så ut over de flammende skyerne som blod og sværd over den blåsvarte fjord og by – Mine venner gik videre – jeg sto der skjælvende av angst – og følte et stort uendelig skrik gjennom naturen.» Les mer om  skrik  http://no.wikipedia.org/wiki/Skrik

Skrik i Oslo.

Barna på Lillestua skriker av glede, fordi det er gøy, fordi vi er litt redde og fordi vi får lov.

"Skrik" på Munchveggen.

Dette innlegget ble publisert i Kunst, kultur og kreativitet., Munch. Bokmerk permalenken.

Ett svar til «Skrik» av Edvard Munch

  1. Tilbaketråkk: Et helt nytt år | Lillestuas blogg

Legg igjen en kommentar

