«Barnesamtaler» av Emilie Kinge

På en planleggingsdag i høst hadde vi gleden av å høre Emilie Kinge holde foredrag om barnesamtaler. Barnehagen gikk til innkjøp av boken med samme navn: ”Barnesamtaler”, og vi har den på leselista vår på avdelingen.  Ganske ofte har voksne en tendens til å prate til barna og ikke med dem. Barna blir ”intervjuet” av de voksne. Emilie Kinge skriver om dette i sin bok , og om viktigheten av å skape gode relasjoner med barna. Og det gjør vi når vi snakker sammen, i samhandling med barna. I boken refererer hun til barn med adferdsvansker, men den metoden hun beskriver er til bruk og ettertanke for alle som omgås barn.

Et nøkkelord er TID, og tid er noe alle har like mye av.  Det gjelder å bruke den riktig for å få mest glede av den Gyldne Tiden.

Det er mye som skjer i et barns liv i løpet av en dag. Mange hendelser og inntrykk skaper tanker, spørsmål og noen ganger en adferd som kan være vanskelig å skjønne for oss voksne.  Da er det godt å ha Emilie Kinges ord i hodet og gi tid til sin egen undring over barnets adferd sammen med barnet.

Snakk med hverandre!    

Denne artikkel er skrevet av pedagog Nilla.

«Barnesamtaler» av Emilie Kinge.

Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn, ikke bare til dem? Mange barn og unge strever med tanker og forestillinger knyttet til begivenheter i familien, i barnehagen eller skolen. Nyheter fra det store verdenssamfunnet kan også virke overveldende. Noen reagerer med redsel, frykt og utrygghet og kompenserer sine følelser med å utvikle en atferd som oppfattes som krevende og problematisk. Vi kaller dem ofte atferdsvanskelige”, der de opponerer, protesterer, argumenterer og bryter grenser. Felles for disse barna er at de trenger voksne som ser dem og er gode samtalepartnere som kan hjelpe dem til å uttrykke og forstå seg selv bedre. Hvordan kan vi så i samhandling med barnet finne nøkkelen til deres ressurser og samarbeidsvilje? Kinge har arbeidet med barn og unge med spesielle behov i mange år, og har gjort seg viktige erfaringer med systematisk bruk av samtaler. I boken gir hun en praktisk og metodisk fremstilling av hvordan man kan komme i gang med og gjennomføre barnesamtaler. Hun argumenterer sterkt for at det er viktig å hjelpe barna så tidlig som mulig for å hindre at de utvikler større vansker. Boken inneholder mange nyttige beskrivelser av barns tanker og hvordan de selv opplever sin situasjon. Emilie Kinge er spesialpedagog og førskolelærer. Hun har arbeidet i en årrekke i ulike barnehager, og har de siste årene arbeidet i PP-tjenesten. Hun har tidligere skrevet boken «Empati hos voksne i møte med barn med spesielle behov».  (Bokkilden.no)

 

Høgskolen i Lillehammer, skriver om barnesamtaler.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Barnesamtaler, Bøker/eventyr, Kommunikasjon, språk og tekst., Kurs og faglitteratur og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s